Jelenlegi hely

Íme az LZ-Electrified: a Lexus új korszakának víziója és előhírnöke

Az Európában mintegy 98%-ban környezetbarát és praktikus öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Lexus ma tartotta az LF-Z Electrified koncepció világpremierjét: az akkumulátoros elektromos tanulmányautó megmutatja a Lexus márka jövőképét, és a vállalat villamosítással kapcsolatos terveit. Mindez előhírnöke annak, hogy a Lexus még tovább gyorsítja az új autóinak fejlesztését, hogy kielégítse a színes és egyre változó fogyasztói igényeket: húsz vadonatúj vagy megújult Lexus modell jelenik meg a piacon 2025-ig, és a világ legfejlettebb öntöltő hibrid elektromos meghajtású modelljei mellett számos akkumulátoros elektromos és plug-in hibrid elektromos meghajtású modell is helyet kap a kínálatban. A gyors és hatékony járműfejlesztés érdekében a Lexus Japánban, Simojamában egy új üzleti és technológiai központban egyesíti technológiai, formatervezői és konstrukciós részlegeit.

Az LF-Z Electrified koncepcióautó online világpremierje megmutatja a Lexus jövőbeni szándékait, és egyben a márkafejlődés új korszakának kiindulópontját is jelképezi. A Lexus egyedülálló piaci pozíciót vívott ki magának, egyrészt a világ legszélesebb prémium hibrid palettája, másrészt az LFA szuperautó és több fantasztikus “F” modell kifejlesztése révén. A hibrid elektromos stratégia eredménye globálisan közel kétmillió jármű értékesítése az RX 400h 2005-ös bevezetése óta, és napjainkban a vállalat a világ közel 90 országában kilenc hibrid elektromos, illetve tisztán elektromos hajtású modellt kínál. Az a kiemelkedő szerep, amelyet a Lexus technológiai innovátorként és az elektromos hajtásláncok piacvezetőjeként kivívott, tökéletes alapot teremt az új kihívásokhoz.
A járműipar éppen egy “százévenként egyszeri” átalakulási folyamaton megy keresztül, melynek során reagálnia kell az emberi értékek és életstílus példa nélküli változásaira, biztosítania kell vásárlói mobilitását, és felelnie kell a karbonsemleges életmód sürgető társadalmi kérdésére is, magáévá téve az ENSZ ‘fenntartható fejlődési céljait’ (SDG) is. Értékes tudására építve és felhasználva a Lexus Electrified innovációja során szerzett tapasztalatokat, a Lexus csúcsra járatja kutatási és fejlesztési tevékenységét, hogy megfeleljen e kihívásoknak, és továbbra is a vevők várakozásait túlszárnyaló, fantasztikus vezetési élményt kínáló, luxuskivitelű prémium autókat gyártson.  Az új LF-Z Electrified koncepció pontosan azt a vezetési teljesítményt, stílust és technológiát testesíti meg, amit a Lexus 2025-re tervez elérni. Tovább finomítja a jellegzetes Lexus-stílust, egyesítve a vállalat gyártás és fejlesztés során szerzett szakértelmét az elektromos hajtásláncok hozta új lehetőségekkel, amelyek a vezető számára kivételesen közvetlen, tökéletes kapcsolatot kínálnak az autóval. Az LF-Z Electrified mindezt fejlett technológiája és a külön erre kifejlesztett EV platform révén teljesíti. Elképesztően dinamikus menetteljesítménye az akkumulátor, az elektromotor és a DIRECT4 összkerékhajtás ideális elrendezésének eredménye, amely a mobilitás szabadságának magas fokát eredményezi, és megkülönbözteti a hagyományos járművektől. Mindemellett megjelennek azok a továbbfejlesztett infotainment szolgáltatások is, amelyek a közeljövőben minden Lexus-vásárló számára elérhetőek lesznek.
2025-ig a Lexus húsz új, vagy továbbfejlesztett modellt mutat be, köztük több mint tíz tisztán elektromos (BEV), plug-in hibrid (PHEV) és öntöltő hibrid (HEV) modellt, hogy megfeleljen a világ különböző országaiban és régióiban megjelenő igényeknek. A vállalat tovább erősíti szedán- és SUV-palettáját, és kihasználja az új modellek bemutatásában rejlő lehetőségeket, például sportautókkal, önvezetésre is alkalmas járművekkel és teljesen új kategóriákat teremtő modellekkel. Mindeközben a Lexus megfelel annak a kihívásnak is, hogy újszerű, prémium értékeket nyújtson, és világszerte felülmúlja a fogyasztói elvárásokat. A Lexus szándéka szerint valamennyi modelljéhez kínál majd valamilyen elektromos hajtásláncot 2025-ig, amikorra tervei szerint globális eladásainak már több mint felét ilyen autók teszik majd ki (Európában ez már most 98%). A vállalat tovább dolgozik azon, hogy 2050-re valamennyi autója teljes életciklusán keresztül megvalósuljon a karbonsemleges működés; ezt a gyártás és felhasználás, az alkatrész- és járműlogisztika, a hulladékgazdálkodás, a feldolgozás és az újrahasznosítás segítségével fogják elérni. Amellett, hogy a Lexus a legnagyobb körültekintéssel választja meg, milyen anyagokat használ járműveiben, arra is figyel, hogy azok milyen körülmények között készülnek.
2024 márciusában kezdi meg működését a Lexus új, az autók tervezését és fejlesztését felgyorsító üzleti és technológiai központja Japánban, Simojamában. Itt a járművek következő generációjának formatervén, fejlesztésén és tervezésén dolgozó részlegek szorosan együttműködnek majd, miközben külső partnereikkel is nyitott és értékes kooperációt folytatnak. 
“Szeretném kifejezni szívből jövő köszönetemet annak a sok-sok embernek, akik a rengeteg nehézség és akadály ellenére is oly keményen dolgoznak. Miközben valóra váltjuk társadalmi víziónkat, és elérjük a karbonsemleges társadalmi működést, továbbra is élvezetet és örömet kínáló autókat gyártunk, hozzájárulva fogyasztóink, illetve minden, a Lexus márkával kapcsolatba kerülő ember boldogságához. Az idén érkező két új modellel indulva tovább folytatjuk az innovatív termékek fejlesztését, amelyek új élményeket kínálnak különböző életstílusú vásárlóinknak. Reméljük, hogy örömüket lelik majd a Lexus márka jövőképében, és erős elhatározásában, hogy megteremtse a jövő mozgási szabadságot nyújtó társadalmát.”  - fogalmaz Koji Sato, a Lexus International elnöke és ügyvezető márkaigazgatója.

A Lexus LF-Z Electrified

Az LF-Z Electrified előrevetíti a Lexus jövőjét, a formatervezését, vezetési és egyéb fejlett technológiáit, amelyek a 2025-től megjelenő új modellekben elérhetőek lesznek. A külön erre a célra tervezett EV platform használata alapvető lépés a Lexus Electrified azon céljának elérésében, hogy „az elektromos technológiát oly módon használja fel, hogy az a járművek teljesítményében jelentős fejlődést eredményezzen.” Az új DIRECT4 összkerékhajtás-szabályozó rendszer is új megoldást kínál.  Az elektromos hajtások bevezetésével és az elmúlt években kifejlesztett vezetésszabályozó technológiák együttes használatával a márka célja egy olyan jellegzetes Lexus-stílus kifejlesztése, amely az egyedi vezetési élményen keresztül jobb és közvetlenebb ember-autó kapcsolatot teremt. A karosszéria mély vonalai és hullámai erősítik azt az érzelmekre ható megjelenést, ami a Lexus formatervének lényege, a nagy teljesítményű elektromotor hátsó beépítése pedig hozzájárul az autó mozgékonyságához, dinamizmusához. A belső tér nyitott és minimalista stílusú. A Tazuna pilótafülke-dizájn – amit kifejezetten az elektromos autózás sajátosságaihoz terveztek –, megtestesíti azt az emberközpontú filozófiát, amely a márka egész története során jellemezte a Lexust.Az autó mesterséges intelligenciája (AI) segítségével párbeszédet folytat a vezetővel, megtanulja személyes preferenciáit, viselkedési jellemzőit, ez pedig lehetővé teszi, hogy a jármű javaslatokat tegyen, például az útvonal kiválasztásával és az úticél-információkkal kapcsolatban.

Kiterjesztett ember-autó kapcsolat

A jellegzetes Lexus-stílus a vezető és autója közötti közvetlen kapcsolat érzetét nyújtja a gyorsulás, a lassulás és a kanyarodás minden pillanatában, azonnali és közvetlen visszajelzést ad, pontosan követve a vezető szándékait. Az LF-Z Electrified formaterve és műszaki tartalma megalapozza az egyedülálló vezetési minőséget, hiszen az akkumulátor és a motor optimális elhelyezésének köszönhetően az autó tömegeloszlása ideális. Az elektromos hajtás és a hozzá kapcsolódó új műszaki tartalom azt eredményezi, hogy a hajtáslánc helyigénye is jelentősen kisebb a korábbiaknál, és ez is hozzájárul az egyedi Lexus-érzet kialakításához. Az akkumulátor padló alatti beépítése merevebb struktúrát és alacsonyabb súlypontot eredményez, és segít kiszűrni az út felől érkező zajokat és rezgéseket. Mindez még jobb utazási komfortot és a csendesebb autózást jelent, egyben több helyet és kényelmesebb utasteret is. A Lexus új DIRECT4 rendszere mind a négy keréknél külön szabályozza a nagy nyomatékú motor teljesítmény-leadását. A rendszer az adott vezetési szituációhoz alkalmazkodva első-, hátsó-, vagy összkerékhajtásra is alkalmas. Érzékenyen reagál a vezető minden beavatkozására, erőteljes gyorsulást és kiváló kanyartulajdonságokat nyújt, tökéletes összhangban a vezető szándékaival. Az autóban fizikai kapcsolat nélküli by-wire kormányzás működik. Ez közvetlenebb kapcsolatot eredményez a kormány és a kerekek között, így a jármű a vezetési körülményeknek megfelelően kisebb kormányelfordítással kanyarodik. E fejlett technológia eredményeként a vezető mindig a szándékait precízen követő kormányzást és nagyobb ívmeneti pontosságot tapasztal. A teljesen elektronikus rendszer kiszűri az útfelület nem kívánt vibrációit, de megfelelő kormányzási érzetet kínál.  

A Lexus-dizájn jövője

Az LF-Z Electrified tanulmány előrevetíti, merre halad a márka: a formavilág célja a letisztult és magával ragadó formák kialakítása, amelyek egyedi arányokban és látványban öltenek testet. A megjelenés fontos eleme a sallangmentes utastéri rész, mélyre húzott első és emelkedő hátsó résszel – vagyis az elektromos autókra jellemző formai megjelenéssel. A nagy átmérőjű kerekeket az autó sarkaiba tolták, ezzel is segítve az alacsony súlypont kialakítását, és feldobva a megjelenést. A formatervezők teljesítették a kitűzött célt: az ikonikus, orsó formájú Lexus-hűtőmaszk továbbfejlesztésével létrehozták az „orsó karosszériát”, új jelentést adva ezzel az autó felépítésének. A dizájn visszautal a DIRECT4 rendszer működésére, az ajtókon elölről hátrafelé húzódó, finoman egymásba kapcsolódó, mégis dinamikus felületváltásokkal és a kerékjáratok látványos kidolgozásával. Hátul a tiszta és egyszerű horizontális forma úgy egyesül a záróidommal, hogy erőteljes kiállást teremtve kihangsúlyozza a kerekek megjelenését. A kecses vízszintes hátsó lámpák kiemelik az új Lexus emblémát, mintegy megerősítve az új generációs Lexus-formatervet.

Új Tazuna műszerfal és ’nyitott belső tér’

Az új Tazuna műszerfal-koncepció magasabb szintre emeli a Lexus emberközpontú filozófiájának megvalósítását. Az elképzelést a ló és lovasa közötti kapcsolat inspirálta, ahol a kommunikáció alapja a gyeplő; az autóban ezt a kormányra épített kapcsolók és a head-up kijelző koordinációja valósítja meg. Mindez lehetővé teszi, hogy a vezető intuitív módon férjen hozzá az információkhoz, és anélkül kezelje a jármű funkcióit, hogy megváltoztatná látószögét, így mindig az útra összpontosíthat. A műszerfal az autó szíve. A kijelző panel és a kapcsolódó elemek az autó utasaihoz képest viszonylag mélyen helyezkednek el, ami a nyitottság friss érzetét kelti, és azt az omotenashi minőséget sugározza, amelyben minden apró részlet helyét alaposan átgondolták.  A finom kapcsolat a motorháztető, az első- és a hátsó ajtók között a kifogástalan minőség és a letisztultság érzetét nyújtja.

A vezetői információs központ elemei – a kiterjesztett valóság (AR) head-up kijelző, a multimédia érintőképernyő és egyéb elemek – egy központi modulban, a vezetési rendszer szabályozói pedig a kormánykerék körül helyezkednek el. Ez az elrendezés előrevetíti a következő generációs Lexus modellek utasterének stílusát, amelyben az első látótér kitágul, és a vezető természetes szögben tekinthet előre.

 

Fejlett megoldások a vezetési élmény teljessé tételéért

Az LF-Z Electrified mesterséges intelligenciája (AI) folyamatos támogatást nyújt és aktív szerepet játszik, megismerve a vezető preferenciáit és vezetési szokásait. Az egyszerű vezethetőséghez a beszédalapú kommunikáció is hozzájárul. A hangfelismerő funkció a legújabb AI technológiát használja, megtanulja és alkalmazkodik a vezető szokásaihoz és preferenciáihoz, így segítséget nyújthat például az útvonaltervezésben, vagy információt adhat a célállomásról. Ez az interaktivitás párbeszédet épít az AI és a vezető között, javítja a vezetési élményt, és egyfajta életmód-tanácsadóként is működik. Digitális kulcs ad hozzáférést az autóhoz a családtagoknak és a barátoknak, így nem szükséges a valódi kulcs átadása. Bizonyos funkciók (pl. az ajtó zárása és nyitása) okostelefonon keresztül is működtethetők. A digitális kulccsal hozzáférés adható az autóhoz akár szolgáltatóknak is, így lehetőség nyílik az autót csomagkiszállításra vagy megosztásra használni. Az ajtók E-Latch rendszerrel működnek. Amikor a vezető vagy egy utas a kulccsal megközelíti a járművet, a kiemelkedő kilincs automatikusan megjelenik, az ajtó zárja kiold, és finoman nyílik a kilincs belsején levő szenzor megérintése után. Kiszálláskor csak meg kell nyomni az ajtónyitó kapcsolót. Az autó szenzorai figyelik a jármű környezetét és jelzik, ha másik jármű vagy kerékpáros tűnik fel, csökkentve ezzel a balesetek veszélyét a kiszállásnál. A panorámatető automatikusan sötétedő (intelligens) üvegből készül, de szükség esetén elsötétíthető, sőt az éjszakai eget szimuláló fények is kapcsolhatók rajta. A tető közepén elhelyezett érintőpanel segíti az elöl és hátul utazók kommunikációját, az állítható támlájú hátsó ülésekben masszázsfunkció is működik. A következő generációs Mark Levinson audiorendszer a nemzetközi koncerttermek hangminőségét kínálja az autó akusztikus terében. A pontos hangszóró-szabályozás által mind a vezető, mind az utasok ideális körülmények között hallgathatnak zenét. A hangvezérlés zajkioltó funkciója kiszűri a külső zajokat, hogy az utasok zavartalanul beszélgethessenek.

Lexus LF-Z Electrified műszaki adatok

Teljes hosszúság (mm)4.880
Teljes szélesség (mm)1.960
Teljes magasság (mm)1.600
Tengelytávolság (mm) 2.950
Tömeg (kg)2.100
EV hatótáv – WLTP (km)600
Akkumulátorlítiumion
Akkumulátor kapacitása (kWh)90
Töltőteljesítmény (kW)150
Hűtésfolyadékhűtés
Gyorsulás 0-100 km/órára (s)3.0
Max. sebesség (km/óra)200
Max. teljesítmény (kW)400
Max. nyomaték (Nm)700

 

2024-ben nyílik meg a Lexus új üzleti és technológiai központja

A Lexus 2024 márciusában nyitja meg Japánban, Simojamában új üzleti és technológiai központját, hogy összehozza mérnökeit és dizájnereit terméktervező kollégáikkal. Olyan hely lesz ez, ami egyszerre szolgálja az autók és a munkatársak fejlődését a létesítmény tesztpályáin, ahol – Simojama hatalmas alapterületének és változatos domborzati viszonyainak köszönhetően – a világ összes kemény útviszonyát szimulálni lehet. Emellett egy új Lexus-épület és egy “Messe” konferencia/kiállítási központ is felépül majd itt, olyan létesítményekkel, amelyekben a vállalat közösen dolgozhat külső üzleti partnereivel. Ezeken a helyeken a Lexus és a külső vállalkozások vagy szervezetek emberei nyitottan és hatékonyan működhetnek együtt, új határokat szabva az autógyártás világában. Az új szemléletű járműfejlesztés helyszíne egy új, háromszintes épület lesz. A földszint a Nürburgring versenypálya műhelyeinek kinézetét és hangulatát idéző terület lesz, ahol a különféle üzletágak képviselői együtt dolgozhatnak a projekteken, a legmodernebb digitális eszközöket használva a lendületes és hatékony fejlesztési munkához. A második emeleti formatervezési részleg alaprajza a lehető legmagasabb fokú kreativitást szolgálja, és sok helyütt agyagmodellek lesznek kiállítva. Ezen a helyen a dizájnerek, a gyártástervező mérnökök, az aerodinamikai szakemberek és a kísérleti részleg más tagjai egymással szoros kapcsolatban dolgozhatják ki új ötleteiket. Az első emeleti irodaterület nyitott kialakítása együttműködésre ösztönzi a különböző üzleti területek munkatársait, közben pedig az egyéni kreativitást is fokozza. Az autóközpontú fejlesztési munka felgyorsítása érdekében a munkavégzés kifejezetten rugalmas lesz, lehetővé téve, hogy a szakemberek szükség esetén szabadon mozogjanak az emeletek között. A Messe épület kreativitásra ösztönzi a Lexus külső üzleti partnereit. Mivel ez egy többfunkciós létesítmény, lesz egy garázs/műhely részleg is, ahol a csapatok és az üzleti partnerek találkozhatnak, hogy együtt megtekinthessék, kiértékelhessék és kipróbálhassák az autókat. A tesztpályák fejlesztése már megkezdődött, és jelenleg 5,3 kilométernyi vidéki úton folynak a próbák; az autók 75 méternyi szintkülönbségű, sokféle kanyarral tarkított utakon futnak, amelyek a környék természetes adottságaihoz igazodnak. Összesen tíz különböző tesztútvonal épül majd itt, köztük nagy sebességű mérési szakaszok és olyan részek is, amelyek a világ legkülönfélébb útjainak mintájára készülnek. Munkájuk során a Simojama központ tervezői mindvégig szem előtt tartják a környezettel és a helyi közösségekkel való együttélés fontosságát. Komoly energiát fektetnek a természetes környezet megóvásába; a létesítmény területének mintegy 70 százalékán továbbra is őshonos növények és vadon élő állatok találhatók. A Lexus emellett azon munkálkodik, hogy segítsen megújítani és megőrizni a közelben elterülő erdők és rizsföldek együttesét, amit errefelé szatojamának neveznek (ezek egymással szomszédos ökoszisztémák, amelyek szorosan kapcsolódnak az itteni emberek életéhez). A vizes élőhelyeken helyreállítják a kiszáradt és leromlott rizsállományt, a környező völgyek mezőin pedig egész évben vizet adó csatornákat építenek, amelyek menedéket biztosítsanak a vízi élővilág számára. Az eredeti, természetes domborzat lehető legnagyobb mérvű megőrzése érdekében alagutakat és hidakat építenek, és ezek egyúttal élőhelyként és vándorlási útvonalként is szolgálnak az állatok és növények számára.

Fotó: Lexus

További fotók

Fotó: Lexus
Fotó: Lexus
Fotó: Lexus
Fotó: Lexus
Fotó: Lexus
Fotó: Lexus
Fotó: Lexus
Fotó: Lexus
Fotó: Lexus
Fotó: Lexus
Fotó: Lexus
Fotó: Lexus
Fotó: Lexus
Fotó: Lexus
Fotó: Lexus