Jelenlegi hely

Új, gyorsítást szabályozó funkciót mutatott be a Toyota, 2020 nyarától meg is kezdi a bevezetését

Az aktív biztonsági rendszerek és vezetéstámogató technológiák fejlesztésében és azok széleskörű elterjesztésében vezető szerepet betöltő Toyota új biztonsági funkciót mutatott be, amely a hálózatba kapcsolt autókból nyert big data segít felismerni az atipikus gyorsítást és kontrollálja a gyorsulási folyamatot. Az új techológia először Japánban debütál majd, azt követően azonban világszerte bekerül a Toyota és Lexus modellek által kínált biztonsági funkciók közé.

A Toyota egy új, úgynevezett Gyorsításszabályozó Funkciót mutatott be, amely a hálózatba kapcsolt autókból nyert big data adatfolyam alapján felismeri az atipikus működést, és kontrollálja az autó gyorsulását. A Toyota ez év nyarától Japánban vezeti be új autóiban ezt a funkciót, és kifejleszt egy átalakító megoldást is, amelynek segítségével bizonyos, már forgalomba állított járművekben is működik majd ez a szabályozás.

A Toyota – a gyorsítási funkciók helytelen működése által okozott komoly balesetek elleni erőfeszítései részeként – már 2012-ben bemutatta intelligens távolságjelző radar (ICS) rendszerét. Ez jelenleg világszerte 32 Toyota és Lexus modellben, a gyártó portfoliójának 83 százalékában üzemel. A közelmúltban, 2018-ban pedig a márka egy újítással több, már meglévő modelljében működésbe állított egy, a gázpedál helytelen használatát figyelő egységet. Ez jelenleg 12 Toyota modellben működik. Csakhogy ezek az eszközök és rendszerek csak akkor aktiválódnak, ha érzékelőik akadályt, pl. egy másik járművet vagy falat észlelnek. A Toyota újonnan kifejlesztett rendszere azonban azt célozza, hogy a gyorsítási funkciók helytelen működéséből eredő hibákat az új változat akkor is kontroll alatt tartsa, amikor nem bukkannak fel akadályok a jármű útjában. A Toyota a fejlesztési szakasz kezdetén olyan baleseteket vizsgált, amelyeket a gázpedál helytelen kezelése okozott, különös tekintettel azokra az esetekre, ahol padlógázzal közlekedtek. Ezen események jellemzőit aztán összevetették a hálózatba kapcsolt autók által szolgáltatott big data elemzésekkel. Kiszűrve azokat az alkalmakat, amikor a vezetők helyesen avatkoztak közbe, és szándékosan dinamikusan gyorsítottak (pl. jobbra fordulásnál vagy átmeneti megállás után), a Toyota képes volt azonosítani és rendszerezni azokat az eseteket, ahol a gyorsító funkció atipikusan működött. Mindezek alapján ki lehetett alakítani azt a beállítást, amely egyéb akadályok hiányában is kontrollálja a gyorsulást.

 

A helytelen pedálhasználat elemzése

A Toyota úgy véli, hogy a már működő ICS és az új Gyorsításszabályozó Funkció kombinálásával tovább tudja csökkenteni a helytelen pedálhasználatból eredő balesetek számát a parkolóhelyeken és más helyszíneken. Tervei szerint a Toyota aktívan terjeszti majd ezt az új, összetett funkciót, és átadja külső partnereknek, köztük más autógyártóknak is. Japánban egyre kevesebb az emberéletet követelő baleset, ennek ellenére továbbra is évente több mint 3000 ember hal meg az utakon. A Toyota szándéka, hogy hozzájáruljon a közlekedési közösség végső céljához, vagyis a halálos kimenetelű, vagy sérüléssel járó közúti balesetek teljes megszüntetéséhez, ezért három pillérre támaszkodó megközelítést alkalmaz:

  1. az autók biztonsági felszereltségének fejlesztése ennek az új funkciónak a bevezetésével és a legfrissebb Toyota Safety Sense csomag használatával;
  2. a vezetők képzésének megerősítése, pl. a Support Toyota programon keresztül, amely segíti a biztonsági funkciók és rendszerek működésének és fontosságának megértését; és
  3. olyan aktivitásokkal és fejlesztésekkel, amelyeknek célja a közutak környezetének javítása.

A Toyota Safety Sense preventív biztonsági rendszer, amelyet 2015-ben mutattak be. Japán, egyesült államokbeli és európai baleseti adatok vizsgálata alapján három alapfunkciót tartalmaz, hogy segítsen elkerülni a komoly közlekedési balesetek által okozott sérüléseket és károkat: az ütközést megelőző biztonsági rendszert (PCS), a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert (LDA) és az automatikus távolságifény-szabályozást (AHB). A Toyota célja a halálos és súlyos sérülésekkel járó közlekedési balesetek teljes kiküszöbölése. E cél érdekében a vállalat folyamatosan fejleszti a Toyota Safety Sense technológiáit. A Toyota 2017 végére szinte az összes, Japánban, az Egyesült Államokban és Európában futó járművébe beépítette a Toyota Safety Sense funkciót. A Toyota 2018-ban mutatta be a továbbfejlesztett, második generációs Toyota Safety Sense csomagot. A szenzorok emelt szintű érzékelő képességeinek köszönhetően, ez már éjszaka is azonosítja a gyalogosokat, nappali fényben pedig az úton átvágó kerékpárosokat is. A Toyota az új sávkövető asszisztens (LTA) bevezetésével tovább gazdagította vezetéstámogató funkcióit is. A februárban piacra kerülő új Yarisban már megjelenik az ütközést megelőző biztonsági rendszer, amely a balra kanyarodás közben megjelenő autók és a jármű kanyarodása közben az úttesten átkelő gyalogosok észlelésének segítségével kiküszöböli az útkereszteződésekben történő baleseteket, vagy mérsékli azok súlyosságát. A biztonsági csomag további elterjesztésével ma már Japánban 4,3 millió autóban, világszerte pedig 108 ország több mint 16 millió járművében működik a Toyota Safety Sense. Annak érdekében, hogy a halálos kimenetelű és sérüléssel járó baleseteknél a rendszer működése még hatékonyabb legyen, a Toyota továbbfejleszti annak funkcióit. Így a 2017-ben a Lexus LS modellekben bevezetett Lexus Safety System +A rendszer több eleme is bekerül majd a Toyota Safety Sense csomagba. Ilyen a  Vészhelyzeti kormányrásegítés PCS: amikor a rendszer az útra váratlanul kilépő gyalogost észlel, ez a funkció aktív kormányzással segít, hogy a jármű a sávjában maradjon, mégis elkerülje az ütközést.

Fotó: Toyota

További fotók

Fotó: Toyota
Fotó: Toyota
Fotó: Toyota
Fotó: Toyota
Fotó: Toyota
Fotó: Toyota
Fotó: Toyota
Fotó: Toyota
Fotó: Toyota
Fotó: Lexus
Fotó: Lexus
Fotó: Lexus